KISAH DUA EKOR KATAK



Sekumpulan katak sedang berjalan-jalan merentasi sebuah hutan. Namun malangnya, dua ekor katak diantara katak-katak tersebut jatuh ke dalam sebuah lubang. Katak-katak yang lain mengelilingi lubang tersebut. Ketika melihat betapa dalamnya lubang tersebut, mereka berkata kepada kedua-dua katak tersebut bahawa mereka lebih baik mati.

Kedua-dua katak tersebut tidak mempedulikan kata-kata rakan mereka itu dan mencuba melompat keluar dari lubang itu dengan segala kemampuan yang ada. Katak-katak yang lain tetap menasihatkan mereka agar mereka berhenti melompat dan lebih baik mati. Akhirnya salah seekor daripada katak tersebut akur dengan kata-kata katak yang lain dan menyerah, ia terjatuh lalu mati.

Sedangkan yang seekor lagi terus berusaha untuk melompat setinggi yang mungkin. Sekali lagi katak-katak yang berada di atas berteriak kepadanya agar berhenti berusaha dan mati sahaja. Tetapi ia berusaha dengan lebih keras dan akhirnya membuahkan hasil. Dengan satu lompatan yang kencang ia berhasil hingga mampu sampai ke atas.

Katak-katak yang lain begitu kagum dengan semangat katak yang satu itu dan bertanya “apakah kau tidak mendengar teriakan kami tadi?’’. Lalu katak itu (dengan membaca gerakan bibir katak yang lain) menjelaskan bahawa ia tuli. Akhirnya mereka sedar bahawa ketika di bawah tadi mereka dianggap telah memberi semangat kepada katak tersebut.

MORAL
Kata positif yang diberikan kepada seseorang yang sedang ’jatuh’ akan dapat membuat orang tersebut bangkit dan membantu mereka dalam menjalani harinya. Sebaliknya kata-kata buruk yang diberikan kepada seseorang yang sedang jatuh dapat membunuh mereka. Berhati-hatilah dengan apa-apa yang diucapkan.

Suarakan kata-kata kehidupan yang sedang menjauhi dari jalur hidupnya. Kadang-kadang memang sulit dimengertikan bahawa ‘’kata-kata kehidupan’’ itu dapat membuat kita berfikir dan melangkah jauh dari yang kita jangkakan. Semua orang yang dapat mengeluarkan ‘’kata kehidupan’’ membuat rakan dan teman bahkan kejatuhan, kemalangan dan seumpamanya.

Sungguh indah apabila kita dapat meluangkan waktu untuk kita memberikan ‘semangat’ kepada mereka yang sedang putus asa. Inikerana hanya ‘semangat’ yang dapat memberikan kita ruang untuk terus berjuang.

Gagal dalam kemuliaan lebih baik daripada menang dalam kehinaan, orang yang gagal berkali-kali tidak rugi, selagi ia belum berputus asa.

GIRLS FROM A BOYS POINT OF VIEW

Girls…they are beautiful.
Girls…they are nice.
Girls…they understand you.
But girls I don’t understand you.
Because….

If I say you’re beautiful…you’ll say you’re not.
If I say someone else is pretty… you’ll get jealous.
If I say you’re weak … you’ll say you’re strong.
If I treat you rough … you’ll scream, “I’m a lady”
If I say you can’t cook … you’ll get angry.
If you … yuck!
If I help you … you’ll say I’m wooing.
If I don’t … you’ll say I’m not gentleman.
If I ask you out … you’ll say I don’t care.

If I call you … you’ll say I’m bothering you.
If I don’t … you’ll say you miss me.
If I kiss you … you’ll say I’m taking advantage.
If I don’t … you’ll say I’m not romantic.
If I give you classy present … you’ll say I’m showing off.
If I don’t … you’ll say I’m lack ethic.
If I remember you … you’ll say it’s nothing.
If I don’t … you’ll say without stopping.
And many more ……

And lastly
If I say I love you … you’ll never give your answer.
If I don’t … better forget it.
Girls … I don’t know how to understand you.
But without you … I don’t know how like world be.

Cerita benar

Kerana mu T..
Aku sanggup tinggalkan segala demi mendapatkanmu
Tanpamu disisi tak tahulah apa nak jadi
(pensyarah, arkitek, doktor)
ini kerana ku teramat memerlukan mu disisiku
T.J...
Kau begitu indah
Kau mewarnai hidupku (dengan cat)
Pagi, petang, siang, malam
Kita sentiasa bertemu
Kita sentiasa menghabiskan masa bersama
T. J.....
Walaupun dimana ku berada
(bp, Parit raja, jb)
pasti kuteringatkan mu
masa tidurku, masa rehat dan terutama time makan
kau adalah sebahagian daripada hidupku
tiada rahsia antara kita berdua
T.J...
Masihku ingat ingat dikala itu
Di dalam kegelapan sebab `black out’
Begitu sukar untuk kita berdua
Tapi kita cuba untuk bersama
Begitu indah hingga tak terkata saat bersama
T.....J.....
Tiba-tiba lampu kembali menyala
OH...OH....TIDAKKK....Tidak I don’t believe it
Kau...kau....kau adalah
Tandas ! Jamban ! Tandas !!!

Hanya kerana aku…………………..

Ek ehehek ehehek…………..
Aku tersenyum kambing. Hmm … biarlah aku cerite. Tempoh perkenalan aku dengannya.seorang gadis berwajah cute. He heh. Eak aw aw!!! Nak tahu apa yang berlaku? Haa......kini dihadapanku, gadis itu tersenyum sipu. Menilikku satu persatu. Ah ....ish, nak kata aku hensem? Eh takde la sangat. Mungkin lawak toyoku menjadi penyengat kot. Tapikan........aku rasa aku duk diam je? Tu pun dia dah terpikat. He..he kurus semangat.hebat!! hebat !!

Adepun aku nih...... selalu dok duta melepak!! Ramai betul manusia..... berselerak! Gadis ni agaknya dah tunggu bapak.....takpun ‘balak’ ah.... dah berpunya ke dik? Cis aseleheh betul!! Erk ....bangga la pulak. Heh, tiba-tiba .........kah..kah..kah.. dan kah lagi. E’ehhh.... bersungguh dia ketawa. Pulak tu menatapku tak berkelip mata. Disini hanya aku dan dia. Bagaikan dunia kami yang punya.bersatu hati dua jiwa. Uh .... aku terpana. Piap!! Peh.... feel gila!


Pon! Pon!!
Hah, tu dia bas dah datang! Uh.......langsung diriku tak dipandang? Sceet ..... pap! Aku disumbatkan beg sandang!? Ah..uh.. sampai hati ko sayang!!! Baru kini ku sedar .... takde tapi-tapi lagi. Bukan aku atroman atau abechek bachan. Tapi hanya kerna aku majalah ujang!! Huh! Habih madu sepah dibuang. Huwaa .....!!!!tipah tertipu bang! Kuang kuang kuang.......isk..isk...

final piala Malaysia...



emmm...demam bola Malaysia da kembali. pasukan mana yg akn muncul sbgai juara, x tau lg. sbb, takat article ni d taip, pertandingan bru bakal memasuki semi-final pusingan ke-2. huhh..x sabo ase nyer nk tngok final..

dalam dok mencongak pasukan manakah yg akan mara ke final, lam frasat ak 2 pasukan yg layak ialah skuad dri pantai timur 'gomo klate gomo' dan skuad 'hoben jang hoben'. knapa ak ckp cam 2, sbb lam semi-final pusinga yg pertama ari 2, dua2 team ni da menang.. tp, perlawanan masih berbaki 90 minit agi, so x tau r andaian ni boleh d trima ke x..

emm..kalaulah skuad klate dapat ke bukit jalil skali lg (final), ase macam nk pegi jer.. lau ikutkn kengkawan, dorang sumer dh smangat nk bli tiket. aku?
emm.. masih trikat kat cni. lau ikutkan ati, mau jer ak follow dorang sama2 masuk stadium. huhh, frust!!!

bkan sbab ape, lau x silap, final nnt akn d adakn pd 7 hb nov, waktu 2 lau x silap ak lam tmpoh nk hadapi paper yg agak krital.. huhh.. naseb badan ler katakan...

tp xpe, buat kwn ku yg kt perlis, ade masa, ade pluang, ade rezeki, nnt 1 ari nnt kiter akn jumpa gak d bukit jalil.. huhh, x kira r sape yg layak...
emm, x sabo ase nyer!!!!

GEMUK???..


Teruk sangat ke jadi orang gemuk?
Sampai jalan selipar berbunyi pun orang mengata
Mengata yang orang gemuk metabolisme kurang koz jalan seret kaki
Teruk sangat ke jadi gemuk?
Sampai aku makan selesai dulu dari orang lain pun orang mengata
Mengata yang aku ni selalu kelaparan, gelojoh
Teruk sangat ke jadi gemuk?
Sampai hati,perasaan kami orang perlekehkan
Salahkah jadi gemuk?
Bila kami nak bergaya macam orang lain pun kena mengata
Salahkah jadi gemuk?
Sampaikan kebolehan kami pun diperlekehkan, dipandang serong, pertanyaan dan soalan kami dianggap bodoh, bahlul.
Salahkah jadi gemuk?
Bila kami pakai cantik-cantik sikit dikatakan syok sendiri body tak cantik nak eksyen konon
Tak boleh ke orang gemuk nak kuruskan badan?
Sebab kami bimbang kesihatan kami,
Tak boleh ke orang gemuk nak diet?
Bukan nak body cantik semata-mata,
Tapi nak jugak sihat dan cergas macam orang lain
Tak boleh ke orang gemuk aktif dalam sukan?
Bila kami nak masuk acara semua katewa,
Bila kita gemuk, orang mengata kita “ bentat “
Bila kita gemuk, orang nafikan kebolehan kita.
Bila kita gemuk, nak pandang sebelah mata pada kita pun tak ingin
Bila kita nak kuruskan@turunkan berat badan mereka kata nak seksa badan, konon nak goda/pikat jantan/pompuan lain,
Kalau dah pandai mengata bila kami gemuk,
Kenapa tak support bila kami nak kurus?
Ini tak kena itu tak kena,
Mengapa si kurusbila badan mereka naik sikit, mulalah kalut nak berdiet, tapi tak de yang menghalang pun,
Mengapa si gemuk bila menyatakan hasrat nak berdiet, mereka dihalang “buat gapo nak diet gak?”
Mengapa harus berpura-pura?
Depan kami punyalah baik
Belakang kami mengata macam-macam
Ingat kami tak tahu? Ingat kami bodoh?
Mengapa harus menyekat bila kami nak berdiet?
Bukanya diet sampai jadi Bullimia ke, Aneroxia ke,
Kenapa? Takut kami kebas pakwa/makwe ke?
Takut kami lebih cantik/handsome?
Sumpah! Kami nakkan hidup yang sihat dan terjamin
Bukannya ‘sihat’ yang biasa orang pakai untuk orang gemuk
Aku jalan seret selipar
Coz memang tabiat aku, bukannya berat sampai tak boleh angkat kaki
Aku makan selesai dulu dari orang lain, coz bila makan aku takpandai control ayu macam orang lain
Slow motion bila mengunyah nasi, sampai glebek mulut
Aku nak try kuruskan badan
Coz aku takut muda-muda lagi dah ada kencing manis
Kena potong kakilah
Aku nak diet
Coz aku dah tak larat
Tak larat nak dengar buah mulut orang
Tak larat nak aktif macam orang lain
Tak larat kerana selalu fikirkan musibah yang akan datang
Hargailah kami, respectlah kami, kami ada kebolehan
Tapi tidak diberi peluang, tiap pertanyaan kami,
Bukan soalan bodoh semata-mata, kadang-kadang orang lain tak tahu pun jadi tahu bila kami bertanya
Ingatlah, setiap yang mengata pasti akan terkena balik kepadanya.

virus nyer hal...

emm...ptg ni, satu kes da berlaku. fail yg nk kna hntr esk daa ilang. sklai ngan isi2 dalam nyer skali. huhh...
penat giler nk wat 2. nk kna wat balik.. emmm, susah tol.

so, lpas jer tau bnda 2 da ilang, kitorang satu group berkampung kt bilik sorang kawan nih.. dr petang smpai ler ke malam.

huhh..!!!

Cara Untuk Mengetahui Kamu Mencintai Seseorang...


Cara Untuk Mengetahui Kamu Mencintai Seseorang...

12:
Kamu bercakap dengan dia hingga lewat malam dan bila kamu tidur, kamu masih teringat padanya.


11:
Kamu berjalan dengan perlahan sekali bila bersama dengannya.

10:
Kamu rasa serba tak kena bila berjauhan dengannya.

9:
Kamu akan tersenyum bila kamu mendengar suaranya.

8:
Bila kamu memandangnya, kamu tidak nampak orang lain di sekeliling. Kamu hanya nampak dia...

6:
Dia adalah segalanya yang kamu ingin fikirkan.

5:
Kamu perasan kamu sentisa senyum apabila kamu memandangnya.

4:
Kamu akan melakukan apa sahaja untuk membolehkan kamu berjumpa dengannya.

3:
Semasa kamu sedang membaca ini, dalam fikiran kamu terbayang wajah dia sahaja.

2:
Kamu begitu asyik memikirkan tentang dirinya sehingga kamu tidak perasan bahawa nombor tujuh hilang/tiada.

1:
Kamu akan balik ke atas untuk memastikan adalah betul tiada no 7 dan kamu akan tergelak sendiri.

BUATLAH HAJAT KAMU SEKARANG. KAMU TAU APA YANG KAMU PALING INGINKAN.....

enjoy da weekend..


huhhh...letih, penat, seronok, suker, n memacam agi r perasaan yg kitorang ase smalam.
ape x nyer. kuar dlm kol 12 lbih, balik2 da mlm. ade yg smpai bilik lam kol 11.30 mlm.

huhh....tp ape2 pon, mmg kitorang enjoy sakan semalam. maklumla, daa nk abiskn sumer tension2 yg ade sebelum masing2 betol2 concentrate pade diorang nyer study week.

berbalik pd citer kami, kami gerak ke bp moll lam 12 org sumer nyer. dok tgh naik bas pon dh x tau nk ckp ape, tiket puyer ler pnjang. maklum r, 12 tiket. nasib baek kitorang kumpul duit dlu, lau x pening abg driver 2....

kt bp moll lak, jumper lg mmber dn mnjadkan jmlh skrng dkt ngan 20 org..
pergh...!!! kitorang nk main boling, tup2 bole plak ade tournament..huhh. pegi nengok wayang la nmpaknyer. plih pnyer pilih, ade gak citer best. NINJA!!!
emm.. kumpul2 duit nk bli tiket neh, kes nyer lbih krang sama gak ngan yg beli tiket bas td..huhu...

citer stat kol 5, so kitarang pegi mkn2 jap, jejalan 1 bp moll then, kitorang pegi karouke.. perghh...!!
mcm2 lgu dinyanyikan nyer. huhh, ade dangdut, rock kapak, indon, lagu lama, baru, n memacam agi r....

huhh...macam2 yg kitorang buat. pas2, pegi lak jejalan kt tmpt game. ader yg main keta, tembak2 n yg tahan nyer, tangkap gambar. macam2 pose nk d tngkap nyer. huhh.
org skliling dh usya pelik da..
emmm...

then, smpai gak wktu nengok wyg nyer. so, ape lg. nengok jer la. tiket da beli.
emm, best gak citer. org mati pon leh idop balik. huhhh..!!


dh abis kot nk citer, malas r nk taip pepanjang. patutnyer, bnyk agi bnda best yg kitorang buat smalam... emmm, 1 knangan , 1 memori, 1 xprience, n 1 macam2 agi r yg kitorang dpt... huhh..!!

sila baca jap...

CUBA BACA.....!!!!
1- erm,nk ckp cket neh kat awak.. bce NO 5
2- Mmmm..cmne ek nk ckp? Bce je la NO 8
3- nk taw ekh?erm,bce NO 9
4- huh,drpd pning bek bce jap NO 15
5- cmne ek nk ckp.. NO 17 je k..
6- kite nk ckp skg tp lbh bek bce NO 16
7- kite akn ckp tp bce dlu NO 2
8- yg kite nk ckp neh simple jek..tp bce dlu NO 4 k?
9- tak payah la b’debar2 cm2..cme bce jap NO 18
10- Blom lg la..bce NO 19 ye..
11- da pnt ekh? Bce jap NO 13
12- sbnrnye kite nk ckp klu….(ah bce no 3 la)
13- tgl cket jek lg bce NO 20
14- argh,pnt neh..bce NO 1
15- adush,dah pning dh ni.. bce la NO 6
16- lorh,msh ta phm lg kew? Bce NO 12
17- ades,nk ckp neh..bce NO 7
18- kite taktau klu awk phm..tlg bce NO 10
19-Baca NO 11 dgn tenang ye..nt awk akn taw..
20- oke2,skg kite ckp..bce NO 14, tp slow2 jek k.
hehehe .....Laughing

wanita...

Seorang anak laki-laki
kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa
ibu menangis?"
"Kerana aku seorang
wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti",
kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya
dan berkata, "Dan kau tak akan pernah
mengerti"
Kemudian anak laki-laki
itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa
ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis
tanpa alasan", hanya itu yang dapat
dikatakan oleh ayahnya.
Anak laki-laki kecil itu
pun lalu tumbuh menjadi seorang
laki-laki dewasa, tetap ingin tahu
mengapa wanita menangis.
Akhirnya ia menghubungi
Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa
wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan
seorang wanita, ia diharuskan untuk
menjadi seorang yang istimewa. Aku
membuat bahunya cukup kuat untuk
menopang dunia; namun, harus cukup
lembut untuk memberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya
kekuatan dari dalam untuk mampu
melahirkan anak dan menerima penolakan
yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya
kekerasan untuk membuatnya tetap tegar
ketika orang-orang lain menyerah, dan
mengasuh keluarganya dengan penderitaan
dan kelelahan tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan
untuk mencintai anak-anaknya dalam
setiap keadaan, bahkan ketika anaknya
bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan
untuk mendukung suaminya dalam
kegagalannya dan melengkapi dengan
tulang rusuk suaminya untuk melindungi
hatinya "
"Aku memberinya
kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa
seorang suami yang baik takkan pernah
menyakiti isterinya, tetapi kadang
menguji kekuatannya dan ketetapan
hatinya untuk berada disisi suaminya
tanpa ragu"
"Dan akhirnya, Aku
memberinya air mata untuk dititiskan dan
ini adalah khusus miliknya untuk
digunakan bilapun ia perlukan."

"korang tahu;¿kecantikan
seorang wanita bukanlah dari pakaian
yang dikenakannya, susuk yang ia
tampilkan, atau bagaimana ia menyisir
rambutnya."
"Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya,
kerana itulah pintu hatinya.. Tempat
dimana cinta itu ada."

Kirimkan ini kepada
setiap wanita yang anda kenal hari ini
untuk memperingati Wanita. Jika Anda
lakukan, sesuatu yang baik akan terjadi.
Anda akan menambah harga diri wanita!

Kirimkan msg ini juga
kepada kaum lelaki, supaya mereka sedar
dan ingat akan kecantikan wanita mereka
yang azali.. bukan pada kecantikan
luaran semata-mata. Selamilah hati
wanita mu.. dan ingat lah...
Setiap Wanita itu Cantik.

serabut..


emm...hari ni muncul kembali lam hidup aku. hari yg penuh ngan serabut-serabai.
ngan kerja yg banyak, x tau yg mna 1 nk kna buat. huhh.... tambah pulak ngan berita ttg result yg ntah ape2. so frusrated...!! ase macam ak x penah pegi kuliah lak selama ni.. better ak tido jer lam bilik dr ak pegi kelas asenyer. emmm, tp mungkin ade hikmah disebalik sumer ni. tp macam mana ak nak hadapi....

arghh... malam ni ade kuiz lg, x tau nk baca ape.. main redah jer ler jwb nyer. pegi ngan poyo, jwb ngan poyo n keluar pon ngan muka poyo jer...
apa nak jadi, jadilah. malas dh ak nk amik tau...

samat semuanya..!!!

kembali

huhh... dah lama ase nya x main blog ni. ntah camana tetiba jer ase cam nk nengok balik ape yang dh lame di tinggalkan.

dah x tau camana nk edit blog ni biar kasi lbih cntk. ape2 pon, ak ase mulai ari ni, mood ak tuk wat blog ni dh naek balik..
tp x sure r, may be lam sminggu 2 lg, mood ni akn ilang. huhh..!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget