Makan Itu Sedapp...!

Ada sedikit ilmu yg ingin saya kongsi bersama dengan kawan2 semua?

Rupa2nya tanpa kita sedar dlam makanan yg kibta makan sehari2, kita tak
boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit
kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan
lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2
telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg
lain2nya.

Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood berkata,
Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana
pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet
ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus?
Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Garenti?
kawan2 takkan sakit perut ataupun keracun an makanan.



Jangan makan

> SUSU + DAGING

Jangan makan
> DAGING + IKAN

Jangan makan
> IKAN + SUSU

Jangan makan
> AYAM + SUSU

Jangan makan
> IKAN + TELUR

Jangan makan
> IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan
> SUSU + CUKA

Jangan makan
> BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL

# JANGAN
> MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH
TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.

#
> TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.

#
> JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL
MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.


Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa..... ......... ......... ......... .

Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan
bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga ada
melarang kita makan makanan darat bercampur
dengan makanan laut.

Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan
cepat mendapat penyakit.

Ini
terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam
mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika
dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi
tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan
usus kita.


p/s :
Sampaikan walau
sepatah...


Al-Quran
Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat

amalan
spt:-

Mandi
Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk
yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul.
Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan
badan tak gemuk.

Air Sejuk
Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan
air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

Sujud
Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud.
Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.

Makan
Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.

Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak
terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat
dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan,
tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...


Sama2lah kita mengamalkannya. ......

WallahuA'lam


Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu
demi kebaikkan insyaallah Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.



"wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup
keNerakamu.. ..kami lah hamba yang mengharap belas darimu
..."ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2
kami. kedua ibubapa kami. dosa semua umat2 islam yang masih
hidup mahupun yang telah meninggal dunia"
amin......ya Allah..aku lemah ya Allah....
bantulah aku menyampaikan agamaMu...


4 comments:

Nawal Atifah said...

oit..
blog bwu er??
blog lme mne??
hehe..

cempedakbiru said...

blog lame..?
yg mane ekk..
ni kot...
haha

Nawal Atifah said...

msd aq blog yg wat tyme sir ash suh wat tu..
ni ea??

cempedakbiru said...

oo..
nie la blog 2..
ak da edit, buang ape yg patot..
haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget